ریخته گری مومی چیست

ریخته گری مومی چیست ؟

ریخته گری مومی چیست ؟

یکی از روش هایی که برای ایجاد جواهرات استفاده می کنیم، ریخته گری مومی نامیده می شود که باستان شناسان به عنوان یکی از قدیمی ترین فرآیند های تولید آن را می شناسند. ریخته گری مومی برای ساخت انواع جواهرات و مجسمه سازی کاربرد دارد که قدمت آن به 5000 سال می رسد. ریخته گری مومی از دست رفته به دلیل تطبیق پذیری و سادگی آن، بدون هیچ زحمتی با فناوری روز سازگار شده است. بسته به استعداد سازنده و کیفیت موم، قالب و فلز، قطعات می توانند بسیار پیچیده و ظریف باشند.

با توجه به طیف گسترده ای از تکنیک های استفاده شده برای ایجاد مدل های موم، انواع مختلفی از موم وجود دارد که می توانند در ریخته گری استفاده شوند که هر یک برای خواسته های مختلف یک طرح مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اصول موم و هنر ریخته گری، ادامه مطلب را بخوانید. امروزه فروش موم ریخته گری دقیق در تمام ابزارالات و فروشگاه ها موجود است که به راحتی می توانید آن‌ را تهیه کنید.

موم ریخته گری دقیق

انواع موم ریخته گری

سه دسته اصلی از موم ریخته گری وجود دارد که برای ریخته گری استفاده می شود: طبیعی، مصنوعی و خاص، که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

1- موم طبیعی

مومیایی مومی معطر، نرم و چسبناک است که توسط زنبورها تولید می شود. از آنجا که یک موم طبیعی است، نقطه ذوب و سختی آن می تواند متفاوت باشد  از عوامل اضافی برای نقطه ذوب موم می توان به گرده گل و انواع گل های مورد استفاده در ایجاد آن اشاره کرد. از آنجا که موم زنبور عسل به طور معمول دارای نقطه ذوب 142 درجه فارنهایت تا 150 درجه فارنهایت است، بسیاری از تولیدکنندگان ریخته گری مومی ترجیح می دهند از آن استفاده کنند زیرا به کاهش جمع شدگی و کوتاه شدن آن کمک می کند. همچنین از موم می توان به عنوان اتمام کار آهن، فولاد و برنز استفاده کرد. از زنگ زدگی جلوگیری می کند و جلوه زیبایی به قطعه می دهد. مخلوطی از موم، روغن بذر کتان و روحیات معدنی باعث ایجاد خمیری می شود که می توان آن را به آرامی درون فلز قرار داد.

2- موم مصنوعی

موم مصنوعی دو دسته اصلی دارد که شامل:

  • موم میکروکریستالی: موم میکرو کریستالی انعطاف پذیر و کمی چسبناک است. این موم نرم متوسط ​​است و ساختار کریستالی کمتری نسبت به موم یا پارافین دارد. این ماده از نفت استخراج می شود و یکی از رایج ترین موم هایی است که در مجسمه های طلا و جواهر ریخته گری موم از آن استفاده می کنند. دارای نقطه ذوب حدود 160 درجه فارنهایت است که یکی از بالاترین درجه را در این لیست دارد.
  • موم پارافین: موم‌ پارافین یک موم سفید، نرم و با ساختار بلوری بزرگ است. این ماده همچنین از نفت گرفته شده و معمولاً در شمع استفاده می شود. این موم برای مدل سازی جواهرات دستی ایده آل نیست اما می تواند به عنوان افزودنی برای واکس های دیگر مورد استفاده قرار گیرد تا کمی سخت تر شود. این موم که توسط بسیاری از تولید کنندگان ریخته گری موم از استفاده می شود، در دمای 135 درجه فارنهایت تا 140 درجه فارنهایت ذوب می شود.

3- موم خاص

 انواع مختلفی از موم مخصوص وجود دارد که هر کدام برای هدفی خاص اختصاص داده شده اند. انتخاب موم مناسب شامل دانش ماهرانه ای است زیرا هر موم سختی و نقطه ذوب متفاوتی دارد. حکاکی موم بسیار سخت است و می تواند توسط یک سازنده ریخته گری، با ابزار برش تراشیده شود. نقطه ذوب موم کنده کاری به دلیل سختی آن بسیار زیاد است و بین 225Â درجه فارنهایت تا 230 درجه فارنهایت است.

  • موم مدلسازی: موم مدلسازی که در معرض گرمای دستان شما خیلی راحت نرم می شود، برای مدلسازی مجسمه ها و جواهرات تقریباً به همان روش خاک رس کار استفاده می شود. انبوهی از مواد برای تولید مدل سازی مخلوط موم – موم، پارافین یا موم ریز بلورین، گل محمدی و پرکننده وجود دارد. به دلیل چنین تنوعی زیاد، موم های مدلسازی دارای نقطه ذوب گسترده ای هستند، از 120 درجه تا 160 درجه فارنهایت.
  • موم چسبناک: موم‌ چسبناک به عنوان یک موم سخت شروع می شود اما وقتی گرم می شود بسیار چسبناک می شود و با گرم شدن کاملا ذوب می شود. به طور کلی برای اتصال قطعات موم، مانند آبگرم و دروازه، به مدل موم، موم چسبنده پشتیبانی موقت را ایجاد می کند. این ها توسط تولیدکنندگانی که از ریخته گری موم از دست رفته برای جواهرات استفاده می کنند، برای تثبیت قطعات یا ایجاد “درختانی” استفاده می کنند که چندین قالب از همان مدل را حمل می کنند و پس از ریخته شدن قطعه در فلز، از بین می روند.
  • موم پچ و موم شکل: این موم ها از انواع کمتر شناخته شده و مورد استفاده موم هاست. موم پچ یک موم فوق العاده نرم است که برای پر کردن نقص های کوچک در مدل تکمیل شده استفاده می شود و موم شکل از قبل با اشکال و سختی های مختلف ساخته می شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *