موم مجسمه سازی

موم مجسمه سازی (SCULPTURE WAX)

موم مجسمه سازی، با استحکام مناسب و با قابلیت پرکردن عالی ریزه کاری های انواع مجسمه و تندیس و کلیه قطعات هنری تزیینی کوچک و بزرگ قابل استفاده می باشد.

موم مجسمه سازی

به طور سنتی ، فرمول های مختلفی از موم زنبور عسل توسط مجسمه سازان برای ساخت موم با سختی متفاوت استفاده می شد.با تولید مواد مصنوعی مانند موم میکرو کریستالی و پارافین ، استفاده از موم زنبور عسل بسیار کمتر مورد استقبال قرار گرفته است.امروزه موم میکرو کریستالی رایج ترین موم مجسمه سازی مورد استفاده توسط هنرمندان است.

موم میکرو کریستالی رنگهای مختلفی دارد ، اما مجسمه سازان برنزی معمولاً از موم قهوه ای استفاده می کنند ، زیرا به هنرمند کمک می کند تا محصول نهایی را تجسم کند.هنگامی که کمی گرم می شود ، نقطه ذوب آن حدود 175 درجه است و آنقدر نرم است که می توان آن را با دست مدل کرد.

افزودن ژله نفت به موم ذوب شده باعث نرم شدن آن می شود و برای سفت شدن آن می توان پارافین یا رزین اضافه کرد.به طور کلی هرچه موم سخت تر و انعطاف پذیرتر باشد ، نقطه ذوب آن بیشتر خواهد بود.

انواع موم:

انواع مختلفی از موم ها موجود است.اکثر آنها مصنوعی هستند و دارای سختی و انعطاف پذیری متفاوتی هستند.در اینجا چند مورد از رایج ترین آنها برای مجسمه سازی استفاده می شود.

  • موم طبیعی

موم زنبور عسل: موم معطر ، قابل انعطاف ، نرم و تا حدی چسبناک که توسط زنبورها تولید می شود.نقطه ذوب و سختی تا حدودی به گلهایی که زنبورها از گرده جمع آوری می کنند بستگی دارد.نقطه ذوب 142 درجه -150 درجه فارنهایت.

  • موم های مصنوعی

موم میکرو کریستالی: مومی قابل انعطاف ، نرم ، متوسط ​​و کمی چسبناک است.این موم مصنوعی مشتق شده از صنعت نفت است.این رایج ترین مومی است که توسط مجسمه سازان استفاده می شود.نقطه ذوب تقریباً 160 درجه فارنهایت است.

موم پارافین: مومی سفید ، صاف و تا حدودی سخت با ساختار بلوری بزرگ است.این ماده مصنوعی مشتق شده از صنعت نفت است.این موم معمولاً در شمع ها استفاده می شود و به راحتی از فروشگاه های سرگرمی تهیه می شود.برای مدل سازی مستقیم با دست خوب نیست ، اما می تواند به عنوان افزودنی موم ریز کریستالی یا موم زنبور عسل برای سخت شدن آن استفاده شود.نقطه ذوب 135 درجه -140 درجه فارنهایت است.

  • موم های های تخصصی:

موم حکاکی: موم بسیار سختی است که می توان با دست با چاقو ، تراشنده یا ابزارهای برقی روی آن حک کرد.

موم مدلینگ: مومی که به راحتی با حرارت دستان شما نرم می شود.برای مدل سازی دقیقاً به همان روشی که با خاک رس کار می کنید ، مناسب است.موم مدلینگ سنتی دارای نقطه ذوب پایین (حدود 125 درجه فارنهایت) است ، اما مواد مصنوعی جدیدتر می توانند نقاط ذوب بالاتری داشته باشند.

موم وصله ای: مومی بسیار نرم است که برای پر کردن سوراخ ها و نواقص کوچک استفاده می شود.

موم ریخته گری : اغلب قرمز است ، این موم سخت تر است که برای ریخته گری در قالب ها استفاده می شود.