الگوی موم در ریخته گری دقیق چیست؟

الگوی موم در ریخته گری دقیق چیست؟

ریخته گری دقیق از جمله تکنیک هایی است که در صنایع تولیدی بسیار مهم و کاربردی بوده و مورد استفاده صنعتگران قرار می گیرد. با این تکنیک صنعتگران می توانند قطعاتی با دقت بالا و سطوح صاف را تولید نمایند. الگوهای مومی از جمله ابزارهای اساسی در ریخته گری دقیق می باشد که در تولید اشکال پیچیده و دقیق نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با الگوی موم در ریخته گری دقیق بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

حالت دهنده موم

به منظور قالب گیری از موم ریخته گری نیاز است تا موم ها که به صورت گلوله در داخل مخزن نگهدارنده قرار دارند ذوب شده و به صورت مایع دربیایند. در این مرحله با هم زدن موم ها می توان به افزایش قوام آن کمک نمود. حفره ای که به منظور تزریق موم در نظر گرفته شده است از اندازه محصول نهایی اصلی بزرگتر در نظر گرفته می شود چرا که لازم است فضایی به منظور انقباضات موم و فلز ریخته گیری پیش بینی گردد.

فرایند ساختن الگو

به منظور ساخت الگوهای های مومی می توان از روش های گوناگونی بهره گرفت. در اولین روش موم که بحالت مایع و مذاب تبدیل شده است به داخل قالب وارد شده و در داخل آن گردانده می شود. با این کار موم یک لایه از سطح داخلی قالب را پوشش می دهد. این عمل تا آنجایی تکرار شده و ادامه پیدا می کند که ضخامت موم داخل قالب به اندازه ی دلخواه الگوی مد نظر برسد. در روش دیگر موم به کلی وارد قالب می شود و به آن اجازه می دهند که کاملا خنک و سفت بشود.

ریخته گری مومی چیست

مونتاژ الگوهای مومی

به منظور آن که بتوان تعداد زیادی از الگوهای مومی را با یکدیگر در فرایند ریخته گری قرار داد آن ها را به صورت یک الگوی بزرگ تبدیل می کنند. در واقع برای این کار تمامی الگوها به یک بدنه مومی همچون شاخه های یک درخت متصل می شوند. الگوها برای آن که بتوانند به بدنه متصل شوند به وسیله این دستگاه گرمایشی بخش معینی از موم آن ها گرمادیده و ذوب می شود و سپس به بدنه فشرده شده و سپس سرد می گردد. اگر شما نیز نگران قسمت اتصال الگوها به بدنه هستید باید بگوییم که پس از انجام فرایند قسمت جداسازی شده را می توان به کمک یک ابزار فلزی داغ سایید تا عیوب آن بر طرف گردد.

استفاده از مواد دقیق

پس از آن که الگوها به بدنه مومی مونتاژ شدند نوبت به آن می رسد که در درون یک ماده دوغابی فرو برده شوند با این کار یک پوشش بر روی تمامی الگوها قرار داده می شود. در این مرحله و برای پوشش اولیه که نیاز است تمامی فرورفتگی ها و برآمدگی های الگو از مواد پر شوند از مواد دانه ریز استفاده می شود. به مرحله بعد مرحله اندودکاری گفته می شود که در آن با استفاده از مواد سرامیکی با ذرات درشت پوشش ثانویه یا به صورت دستی و یا با استفاده از قرار دادن الگوها در مواد مذاب بر روی پوشش اولیه قرار میگیرد. به مرحله ای نیز که به پوشش ها اجازه بهبودیابی می دهند مرحله سخت شدن گفته می شود. این فرایند به صورت متناوب تکرار می گردد تا ضخامت مدنظر حاصل شود. سپس موقع آن است که اجازه دهند این پوشش به مدت 16 الی 48 ساعت خنک گردد.این زمان را می توان با استفاده از روش هایی همچون کاهش رطوبت و یا خلاء کردن به حداقل رسانید.

موم زدایی

پس از بهبود و خشک شدن کامل قالب ها لازم است که موم درون آن ها خارج گردد که برای این کار لازم است موم را گرم کرده تا ذوب و تبخیر شود. در نتیجه قالب ها به صورت وارونه درونه کوره قرار داده می شوند. در اکثر مواقع قالب در این مرحله دچار شکستگی می شود که می توان علت این موضوع را انبساط موم در هنگام گرم شدن دانست. در واقع هنگامی که موم گرم می شود دچار انبساط شده و به دیواره های قالب فشار آورده و آن را می شکند. به منظور حل این مشکل متخصصان تدابیری را اندیشیده اند. از جمله این تدابیر آن است که با دادن گرمای سریع به موم بخش خارجی آن به سرعت ذوب شده و از قالب خارج می شود در نتیجه اندکی از فضا خالی شده و چنانچه مابقی موم دچار انبساط گردد فضا برای آن وجود دارد.

پیش گرم کردن قالب ها

پس از آن که قالب مرحله قبل را گذرانده و موم ها از درون آن خارج شدند نوبت به آن می رسد که مواد مذاب ریخته گری در درون قالب ریخته شوند اما پیش از آن برای اطمینان از اینکه دیگر مومی در قالب باقی نمانده و رطوبتی ندارد آن را تا دمای بسیار زیادی گرم می کنند. چنانچه مواد مذاب ریخته گری بلافاصله پس از این مرحله و پیش از سرد شدن قالب در درون آن ریخته شود این امکان را پیدا می کند که راحت تر بخش های مختلف قالب را پوشش داده و به طور کامل به شکل قالب در می آید.

ریختن مذاب

برای ریختن مواد مذاب قالب آماده شده را به صورت سر بالا در درون مقدار زیادی از ماسه قرار می دهند. این کار کمک می کند که مواد با نیروی گرانش به تمامی قسمت های قالب انتقال یابد.

عاری کردن

حال بخش نهایی کار فرا رسیده و جهت خارج کردن جسم ساخته شده قالب را با کمک چکش کاری می شکنند تا جسم از آن خارج گردد و جسم را از هر گونه آثار ریخته گری تمیز می کنند.

محدودیت های روش ریخته‌ گری دقیق

ریخته گری دقیق در کنار مزایای بیشماری که با خود به همراه دارد همچون توان تولید قطعات بسیار پیچیده و یا حذف خط جدایش قطعه تولید شده نهایی، محدودیت هایی را نیز برای صنعتگران ایجاد می کند که لازم است در هنگام تولید به آن ها نیز توجه شود. از جمله این محدودیت ها آن است که با این روش نمی توان قطعاتی با وزن بسیار بالا را تولید نمود و در وزن قطعات با محدودیت همراه است. همچنین این روش ابزار ها و موادی را برای تولید قطعات نیاز دارد که هزینه بالاتری را نسبت به سایر روش ها شامل می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله که در ارتباط با الگوی موم در ریخته گری دقیق بود آموختیم که چگونه می توان یک الگوی مومی را تولید کرده و از این الگو چگونه جهت انجام فرایند های ریخته گری استفاده می شود. در واقع به کمک الگوی مومی قالب هایی تولید می شوند که پس از خارج کردن موم درون آن ها مواد ریخته گری جایگزین شده و محصول نهایی بدست می اید. شما عزیزان می توانید جهت خرید موم ریخته گری با کیفیت به سایت فروشگاه سپاهان وکس مراجعه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *